Lietuvoje augant dyzelinių automobilių amžiui, automobilių serviso centrai fiksuoja sparčiai didėjantį kreipimųsi skaičių dėl užsikimšusių DPF filtrų. Ekspertai įspėja, kad netinkamas šios problemos sprendimas gali kainuoti vairuotojams tūkstančius eurų ir sukelti rimtų ekologinių pasekmių.
Neišspręsta problema virsta finansine katastrofa
„Praėjusiais metais užfiksavome 43% daugiau kreipimųsi dėl DPF problemų nei 2023-aisiais,” – teigia Rolandas Petrauskas, vieno didžiausių Vilniaus automobilių servisų vadovas. Jo teigimu, dauguma vairuotojų kreipiasi jau per vėlai, kai problema pasiekia kritinį tašką.
Remonto dirbtuvių statistika rodo, kad vidutinis lietuvių vairuotojas, susidūręs su DPF problema, praranda nuo 800 iki 1500 eurų, nors laiku atliekamas DPF filtro valymas kainuotų vos ketvirtadalį šios sumos.
„Dažnai žmonės atvažiuoja pas mus jau įsijungus avariniu režimu, kai automobilis vos velkasi. Tokiu atveju kartais tenka ne tik valyti filtrą, bet ir taisyti susijusias sistemas, kurių problemos būtų išvengtos, jei būtų kreiptasi anksčiau,” – pasakoja Petrauskas.
Didmiesčių vairuotojai rizikos grupėje
Aplinkos apsaugos agentūros duomenimis, didžiųjų Lietuvos miestų – Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos – vairuotojai patenka į ypatingą rizikos grupę dėl savo vairavimo įpročių.
„Trumpos kelionės mieste yra pagrindinė DPF filtrų užsikimšimo priežastis,” – aiškina automobilių inžinierius Tomas Lukoševičius. „Kai variklis nepasiekia darbinės temperatūros, o filtras negali savaime apsivalyti, suodžiai kaupiasi eksponentiškai.”
Remiantis neseniai atliktu tyrimu, kuriame dalyvavo 500 dyzelinių automobilių savininkų iš didžiųjų Lietuvos miestų:
- 68% respondentų kasdien važiuoja mažiau nei 10 km
- 42% niekada nevažiuoja užmiesčio keliais ilgesnėms kelionėms
- Tik 23% žino, kaip veikia jų automobilio DPF sistema
Nelegali praktika kelia nerimą institucijoms
Valstybinės kelių transporto inspekcijos atstovė Kristina Jančauskienė išreiškė susirūpinimą dėl didėjančio nelegalaus DPF filtrų šalinimo atvejų skaičiaus.
„Per paskutinius patikrinimus aptikome daugiau nei 120 automobilių, iš kurių buvo išimti arba išjungti DPF filtrai. Tai ne tik nelegalu, bet ir kelia rimtą pavojų visuomenės sveikatai,” – tvirtina Jančauskienė.
Už tokius pažeidimus numatytos baudos siekia nuo 300 iki 900 eurų, o pakartotinai nustačius pažeidimą, suma gali išaugti iki 1500 eurų. Be to, toks automobilis negali praeiti techninės apžiūros.
Technologinis proveržis siūlo efektyvius sprendimus
Profesionalai teigia, kad technologijos sparčiai tobulėja ir dabar siūlo kur kas efektyvesnius DPF valymo būdus nei prieš kelerius metus.
„Anksčiau vienintelis patikimas būdas buvo visiškas filtro pakeitimas, kas kainuodavo iki 2000 eurų, priklausomai nuo automobilio modelio,” – pasakoja ilgametę patirtį turintis automechanikos inžinierius Giedrius Sakalauskas. „Dabar turime pažangias ultragarsinio valymo technologijas, kurios atkuria beveik 95% filtro našumo už žymiai mažesnę kainą.”
Specialistai išskiria keturis pagrindinius šiuolaikinius valymo metodus:
- Cheminiai valikliai – efektyvūs ankstyvose užsikimšimo stadijose
- Hidrodinaminis valymas – naudojamas aukšto slėgio vanduo
- Terminis regeneravimas – filtras kaitinamas kontroliuojamoje aplinkoje
- Ultragarsinis valymas – naujausias ir efektyviausias metodas
„Mūsų patirtis rodo, kad kombinuotas metodas, kai naudojamas ir ultragarsas, ir specializuoti chemikalai, duoda geriausius rezultatus,” – teigia Sakalauskas.
Ekonomistai: prevencija apsimoka
Automobilių rinkos analitikai pabrėžia, kad prevencinis DPF priežiūros planas gali sutaupyti vairuotojams reikšmingas sumas per automobilio eksploatacijos laikotarpį.
„Mūsų skaičiavimai rodo, kad vidutinis dyzelinio automobilio savininkas, reguliariai prižiūrintis DPF sistemą, per penkerius metus sutaupo apie 40% išlaidų, lyginant su tais, kurie kreipiasi tik atsiradus problemai,” – teigia ekonomistas Paulius Vilkas.
Vilkas pateikia konkretų pavyzdį: „Penkių metų senumo VW Passat savininkas, reguliariai valantis DPF filtrą kas 60,000 km, išleis apie 600 eurų per visą laikotarpį. Tuo tarpu savininkas, ignoruojantis problemą, gali susidurti su 1500-2000 eurų sąskaita, jei prireiks keisti filtrą ir taisyti susijusias sistemas.”
Patarimai vairuotojams: kaip išvengti brangių remontų
Ekspertai vieningai siūlo šiuos praktiškus patarimus dyzelinių automobilių savininkams:
- Bent kartą per mėnesį važiuokite ilgesnę kelionę (virš 30 km) greitkeliu pastoviu greičiu
- Stebėkite automobilio kompiuterio pranešimus – ankstyvus įspėjimus
- Rinkitės kokybišką kurą iš patikimų degalinių
- Atlikite diagnostiką pastebėję padidėjusias degalų sąnaudas ar sumažėjusią galią
- Konsultuokitės su specialistais vos pastebėję pirmuosius simptomus
„Dažnai pirmieji požymiai – užsidegusi variklio gedimo lemputė ir padidėjusios degalų sąnaudos,” – pataria Sakalauskas. „Jei pastebėjote bent vieną iš šių požymių, rekomenduočiau nedelsiant kreiptis į specialistus.”
Ateities perspektyvos
Nepaisant dyzelinių automobilių populiarumo mažėjimo naujų automobilių rinkoje, ekspertai prognozuoja, kad DPF problemų aktualumas nemažės dar bent dešimtmetį.
„Lietuvoje registruota daugiau nei 800,000 dyzelinių automobilių, kurių vidutinis amžius – 13 metų,” – teigia Transporto priemonių registro atstovas. „Tai reiškia, kad DPF problemų mastas tik didės artimiausiais metais.”
Specialistai pabrėžia, kad tik laiku atliekamas profesionalus DPF filtro valymas gali užtikrinti ilgalaikį automobilio patikimumą ir sumažinti išlaidas ateityje. Tai ne tik ekonominis, bet ir ekologinis sprendimas, padedantis sumažinti transporto keliamą taršą Lietuvos miestuose.